خواندن این مطلب ۶ دقیقه زمان می برد.

خلاصه ای از گزارش اکسپوی (نمایشگاه) کارآفرینی زنان ۲۰۲۱

اولین نمایشگاه کارآفرینی زنان در منطقه که توسط زنان سازمان ملل متحد با حمایت مالی دولت ژاپن سازماندهی شد، از ۲۷ تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شد و بیش از ۵۰۰ شرکت کننده از ۵۰ کشور را گرد هم آورد تا برنامه های رشد کسب و کار را به هم متصل کنند، ایجاد کنند و سرعت بخشند.

در میان آنها، بیش از ۲۰۰ زن کارآفرین از ده ها کشور در اروپا و آسیای مرکزی با شرکت های خصوصی، بنیانگذاران استارت آپ، صاحبان مشاغل، فرشتگان و سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر، انجمن های تجاری زنان و شبکه های کارآفرین از سراسر منطقه مرتبط هستند.

نزدیک به ۶۸ درصد از زنان کارآفرینی که در نمایشگاه سه روزه شرکت کردند از ترکیه و قرقیزستان و پس از آن گرجستان و قزاقستان بودند.

زنان کارآفرین نیز از آلبانی، مولداوی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، آذربایجان، تاجیکستان و ارمنستان شرکت کردند. برای اولین بار، یک پلتفرم مستقیم و چند زبانه و فضاهای نمایشگاه مجازی برای مشارکت و نمایش زنان کارآفرین از منطقه، از جمله کسانی که تحت تأثیر همه‌گیری COVID-19 قرار گرفته‌اند، ایجاد شد.

ترجمه های همزمان به زبان های قرقیزی، روسی و ترکی ارائه شد. نمایشگاه کارآفرینی زنان با جلسات تجربی تعاملی، تولید ایده، آزمایشگاه‌های ارائه، نمایش مشاغل و فرصت‌های یادگیری همتایان، گفت‌وگوی بسیار مورد نیاز و ضروری را برای گسترش پتانسیل زنان کارآفرین فراتر از جوامع نزدیک خود، به منطقه و فراتر از آن آغاز کرد.

اکسپو شش فضای اشتراکی را در موضوعات مختلف از برندسازی و بازاریابی گرفته تا تجارت الکترونیک و تامین مالی جمعی و در نهایت نحوه ارائه به سرمایه گذاران برگزار کرد. این مراکز، زنان کارآفرین و شرکا را در یک محیط تعاملی و تجربی گرد هم آورد تا طرح‌ها و طرح‌هایی برای رشد کسب‌وکار طراحی کنند.

سخنرانان خبره و تسهیل‌گران مرکز ایجاد مشارکت، یادگیری کارآفرینی و تکنیک‌های کسب‌وکار عملی را در مدل‌سازی طرح‌بندی، برندسازی و بازاریابی، ورود به زنجیره‌های عرضه و تقاضا و ارزش، بازنگری در فروش دیجیتال و تجارت الکترونیک، اهداف مالی، ایجاد تاب‌آوری، توسعه و ارائه طرح‌های کسب‌وکار برنده ترویج کردند. . اکسپو توسط کارشناسان و مجریان سیزده فضای کار مشترک را برای زنان کارآفرین معرفی کرد تا با استفاده از تکنیک ها و نکات به اشتراک گذاشته شده، ایده ها و طرح های اولیه کسب و کار را ایجاد، اصلاح و آزمایش کنند.

با دوازده فضای کاری آنلاین و یک فضای کاری آفلاین برای ۳۲ زن از قرقیزستان، فضاهای کار مشترک یک محیط یادگیری و شبکه ای ایجاد کردند که در آن شرکت کنندگان نمایشگاه از طریق گروه های از پیش تعریف شده با یکدیگر همکاری می کردند، برای رشد کسب و کار الهام می گرفتند، از رهبران صنعت بازخورد دریافت می کردند، و از کارشناسان و دیگران یاد می گرفتند.

راهنمایی تسهیلگران و مربیان به زبان های انگلیسی، قرقیزی، روسی و ترکی. دوازده طرح کسب و کار با استفاده از فضاهای همکاری آنلاین و چهار طرح به صورت آفلاین از شرکت کنندگان نمایشگاه قرقیزستان تهیه شد. نمونه های اولیه مدل های کسب و کار شبیه سازی شده ای را ارائه می دهند که می توانند در اکسپوی بعدی در انکوباتورها رشد و آزمایش شوند. این نمایشگاه، در تسهیل ارتباط، ایجاد و تسریع تجربه یادگیری کسب‌وکار، و امکان بهره‌مندی از جلسات تعاملی، مشارکت‌کنندگان را تسهیل می‌کند. اکسپو، در تسهیل مشارکت، ایجاد و تسریع تجربه یادگیری کسب و کار خود، و امکان بهره مندی از جلسات تعاملی، مشارکت کنندگان،زنان کارآفرین شرکت‌کننده از قبل به گروه‌هایی بر اساس علایق مشترک (زبان ترجیحی و بخش تجاری یا بخش صنعتی) طی دو جلسه مقدماتی پیش از نمایشگاه که در ۱۴ و ۲۱ آوریل برگزار شد اختصاص داده شدند.

زنان کارآفرین در گروه‌های خود و در طول جلسات کاری و همکاری مشترک، ایده‌ها و مدل‌های تجاری تولید کردند. تسهیل ساخت دانش؛ شبکه ای با یکدیگر و مربیان؛ و نکات تجاری، بهترین شیوه‌ها و درس‌های آموخته شده را که شامل بازخورد رهبران صنعت، کارشناسان و تسهیل‌گران می‌شد، مبادله، اعمال و آزمایش کردند.

با بیش از ۱۰۰ غرفه اکسپو و ۲۴۵۶ بازدید، این رویداد امکان مشاهده فوری و توسعه کسب و کار را برای زنان کارآفرین فراهم کرد. غرفه های اکسپو یک فضای نمایشگاهی مجازی را ارائه کردند و بازارهای فراگیر ایجاد کردند که در آن زنان کارآفرین محصولات و خدمات خود را به نمایش گذاشتند و تجربیات و چالش های اداره شرکت های خود را به اشتراک گذاشتند.  بهبود دسترسی به شبکه های مالی و کسب و کار از جمله موضوعات مهمی بود که در کنار اهمیت دیجیتالی شدن، کسب و کارهای الکترونیکی و حمایت متقابل از یکدیگر به عنوان کارآفرینان مورد بحث قرار گرفتند. غرفه‌های نمایشگاهی که توسط شرکای میزبانی می‌شد، وبینارها و گفت‌وگو درباره موضوعاتی از ایجاد کسب‌وکارهای تأثیرگذار تا منابع مورد نیاز برای پیمایش و موفقیت در میان همه‌گیری COVID-19 ارائه می‌کردند. گفتگوها همچنین راه‌های ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان را در مشاغل تحت هدایت اصول توانمندسازی زنان بررسی کردند.از ۲۴۵۶ بازدید، ۱۹۶۰ مورد بازدید از غرفه هایی بود که توسط زنان کارآفرین راه اندازی شده بود و کمتر از ۵۰۰ مورد بازدید از غرفه هایی بود که توسط شرکای سازماندهی شده بود. فرصت‌های شبکه‌سازی حرفه‌ای نمایشگاه در طول سه روز به ایجاد روابط تجاری جدید و ارتقای مکالمات بین زنان کارآفرین و شرکا کمک کرد.

سرعت شبکه مجازی تا حد امکان شرکت کنندگان مختلف نمایشگاه را به یکدیگر معرفی کرد. شرکای بخش خصوصی در حین شبکه‌سازی، تکنیک‌هایی را ارائه کردند که چگونه سرمایه‌گذاری‌های آنها می‌تواند زنان کارآفرین بیشتری را در زنجیره ارزش و اکوسیستم کارآفرینی خود بگنجاند.

تنظیم گروهی سیزده فضای کار مشترک فرصت های شبکه ای بیشتری را بین زنان کارآفرین و شرکا فراهم کرد. پلتفرم Expo همچنین نزدیک به ۴۰۰۰ پیام چت، بیش از ۳۰۰ جلسه خصوصی و شبکه را تسهیل کرد و صدها درخواست اتصال را ایجاد کرد. هشت جلسه ی  «از کارشناسان بپرس» فرصتی برای زنان کارآفرین و شرکت کنندگان در نمایشگاه فراهم کرد تا سؤالاتی را که همیشه می خواستند از متخصصان و کارشناسان کسب و کار بپرسند مطرح کنند.

موضوعات گسترده «از کارشناس بپرس» شامل موارد زیر بود:

سرمایه گذاری فرشته و سرمایه گذاری خطرپذیر؛ شبکه سازی، معرفی به سرمایه گذاران و اهمیت جذب سرمایه؛ دسترسی به منابع مالی و اصول توانمندسازی زنان؛ کارآفرینی و تعاونی های زنان؛ پیدا کردن ابزارهای دیجیتال مناسب برای صرفه جویی در زمان و هزینه هنگام رشد کسب و کار؛ ارائه کسب و کار، طراحی، نام تجاری، هویت بصری، عکاسی، سخنرانی عمومی و ارائه داشتن یک تجارت تحت مالکیت زنان و اتصال موفقیت آمیز و فروش به شرکت های چند ملیتی؛ و، استارت آپ ها، تجارت الکترونیک و رشد جهانی.

با بیش از ۱,۱۹۵,۰۷۱ برداشت کل در رسانه های اجتماعی و ۲۵ داستان رسانه ای از منطقه، اکسپو دیده شدن زنان کارآفرین از سراسر منطقه را به خود جلب کرد و کارآفرینی زنان و نحوه مشارکت بخش خصوصی و شرکای تجاری را ترویج کرد.

موانع پیش روی زنان کارآفرین ( زنان کارآفرین در اروپا و آسیای مرکزی)

هزینه های موانع جنسیتی به دلیل پتانسیل استفاده نشده کارآفرینان زن و ارزشی که می توانند به ارمغان بیاورند، بالاست. در بسیاری از کشورهای منطقه، این باور وجود دارد که مردان باید رهبری کنند، و بنابراین آنها برای فرصت های شغلی کمیاب سزاوارتر هستند. نقش‌های سنتی زنان و هنجارهای جامعه محدودیت‌هایی را برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و خانوادگی و زندگی حرفه‌ای به میان می‌آورد. زنان کارآفرین همچنین با موانع جنسیتی در عدم دریافت اعتبار، یافتن شرکای تجاری، دسترسی به بازارهای جدید و کسب اطلاعات در مورد فرصت های تجاری روبرو هستند. این موانع اقتصادی و مالی از مهم ترین موانعی است که زنانی که می خواهند کارآفرین شوند با آن روبرو هستند. زنان عمدتاً با پول خود یا اقوام یا دوستان کسب و کار را شروع می کنند و کمتر به وام های بانکی متکی هستند. اغلب در خانوارهای سنتی تر، دارایی متعلق به شوهر است و زنان دارای دارایی اندکی برای دریافت وام یا اعتبار بانکی باقی می‌مانند. موانع آموزشی، از جمله فقدان خدمات مشاوره ای در دسترس برای زنانی که می خواهند شرکت خود را راه اندازی کنند، و همچنین بی سوادی مالی و آموزش ناکافی فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر چالش هایی است که زنان کارآفرین با آن مواجه هستند.

تأثیر COVID-۱۹ بر زنان کارآفرین

با گذشت یک سال از شیوع جهانی COVID-19، تأثیر آن عمیق است و همچنان تأثیر زیادی بر سلامت اجتماعی، اقتصادی، جسمی و روانی مردم دارد. قرنطینه ها و سایر اقدامات اعمال شده توسط دولت برای مهار گسترش کووید-۱۹، پویایی های جنسیتی را تغییر داده و ادامه می دهد، به ویژه نابرابری های اساسی در سیستم اجتماعی-اقتصادی را آشکار می کند.  همه‌گیری کووید-۱۹ خطر تشدید و تعمیق نابرابری‌های از پیش موجود را برای زنان و دختران، به‌ویژه آن‌هایی که از خانواده‌های ضعیف‌تر و محیط‌های آسیب‌پذیر هستند، در پی دارد. امنیت اقتصادی زنان به شدت آسیب دیده است و بر اشتغال و درآمد تأثیر گذاشته است. نابرابری های قبلی که زنان کارآفرین شرکت های کوچک و متوسط ​​با آن مواجه بودند نیز به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

برای زنان، نابرابری‌های ساختاری ساختاری برای زنان، منجر به دسترسی نابرابر به زیرساخت‌ها، منابع تولیدی و فرصت‌های تدارکات شده است. سرمایه‌گذاری‌های امروزی که به زنان و دختران جوان اجازه می‌دهد تا در تثبیت معیشت خانوار و مشارکت در اقتصاد مشارکت کنند، به بازسازی بهتر و برابری اجتماعی و اقتصادی بیشتر کمک خواهد کرد. یک ارزیابی سریع جنسیتی زنان سازمان ملل این تأثیرات را بررسی کرد.

کووید-۱۹ بر زندگی و معیشت مردم بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ در ۱۰ کشور در منطقه اروپا و آسیای مرکزی. بیش از ۱۵ درصد از زنان شاغل گفتند شغل خود را از دست دادند و ۴۰ درصد با کاهش ساعات کار مواجه بودند سهم زنانی که مجبور به کاهش ساعات کار خود شدند از ۳۱ درصد در گرجستان تا ۶۵ درصد در کوزوو متغیر بود. زنان خوداشتغال بدترین عواقب را متحمل شدند زیرا یک چهارم آنها شغل خود را از دست دادند. کاهش ساعات کار یا از دست دادن شغل به ویژه بر زنان خوداشتغال در ترکیه (۸۲ درصد)، قزاقستان (۸۱ درصد)، آذربایجان (۸۰ درصد)، کوزوو (۷۸ درصد) و قرقیزستان (۷۷ درصد) تأثیر گذاشته است. نیمی از زنان افزایش زمان صرف شده برای حداقل یک فعالیت مراقبت در منزل را گزارش کردند. آلبانی با ۷۲ درصد بیشترین سهم زنانی را داشت که زمان بیشتری را صرف کارهای مراقبتی می کنند و پس از آن قرقیزستان (۶۰ درصد)، کوزوو (۶۷ درصد) و قزاقستان (۶۵ درصد) قرار دارند. بیشترین ضرر در درآمد برای زنان و مردان مربوط به کسب و کارهای خانوادگی (۶۶ درصد)، کشاورزی (۴۲ درصد) و وجوه ارسالی (۴۰ درصد) بوده است.

مترجم: فرحناز دولت آبادی

منبع :

Women’s Entrepreneurship Expo 2021 Report

The United Nations Entity for Gender Equality and the Empowerment of Women, also known as UN Women, is a United Nations entity working for gender equality and the empowerment of women.

https://eca.unwomen.org/sites/default/files/Field%20Office%20ECA/Attachments/Publications/2021/8/Expo%20Report/FINAL%20EXPO%20REPORT%204%20Aug%202021min.pdf
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بذارید...
درباره [نویسنده]

از سال ۱۳۸۷ که ترم دوم لیسانسم بود آرزو داشتم یه رادیو داشته باشم که دائم در مورد کارآفرینی صحبت کنه تا همه بتونن خیلی راحت هم به کارشون برسن و هم چیزی یاد بگیرن که برای همیشه بی کاری رو ریشه کن کنه. اون موقع اقداماتی هم مثل وبلاگ و ثبت چند تا دامنه ای که امروز مطرح هستند هم کردم و تا مدتی بازخورد خوبی می‌گرفتم.
خلاصه چند سال بعدش لیسانس گرفتم و دو سال بعد فوق لیسانس کارآفرینی از دانشگاه تهران که اون موقع ها بود که فهمیدم نیازه خیلی بیشتر بدونم تا فرد موثرتری باشم، تصمیم گرفتم مقطع دکتری مدیریت کارآفرینی رو هم بخونم، اما همیشه در کنار درس، تحقیق و پژوهش، کار کردم و همیشه چند تا کار تو دستم بود اما باز هنوز به ایستگاه کارآفرینی فکر می کردم تا اینکه مهر ۱۴۰۰ آرزوهام رو خواستم عملی کنم و کم کم ابعاد تازه ای به آرزوی خوب قدیمیم بخشیدم تا اینکه ایستگاه کارآفرینی جدید متولد شد.

امتیاز دهی به پست ها

یک دیدگاه بنویسید